Uwa偶aj na ton! 馃摙

Cze艣膰,

witamy w trzecim wydaniu Tre艣ciowego newslettera! Tym razem temat przewodni to g艂os i ton (voice and tone) w projektowaniu tre艣ci. Dlaczego oddzielamy je od siebie, zamiast zosta膰 przy tone of voice?

G艂os jest sta艂y, a ton zmienia si臋 w zale偶no艣ci od kontekstu. Zupe艂nie jak w codziennych rozmowach! Inaczej m贸wisz do swojej osoby partnerskiej, inaczej do prze艂o偶onej lub prze艂o偶onego, inaczej do dziecka. Zmieni si臋 ton, ale wci膮偶 m贸wisz jednym g艂osem, typowym dla Ciebie.

Tak samo jest z g艂osem i tonem w tre艣ciach. Sp贸jny g艂os to podstawa sp贸jnej komunikacji, ale to ton stoi za tre艣ciami, kt贸re zapadaj膮 nam w pami臋膰. Kurza twarz! w Google Chrome, dobrzy ludzie, kt贸rzy zobaczyli Twoje zam贸wienie w Wolcie i Paczkomat, kt贸ry po odebraniu paczki m贸wi, 偶e ko艅czymy na dzisiaj.

(Kalina: Gdy pytam na szkoleniach o produkt z fajnymi tre艣ciami, zawsze kto艣 podaje przyk艂ad InPostu. Mog艂abym robi膰 zak艂ady!)

A jak to wygl膮da w praktyce?

Fajny link

Fajny link #3

Duolingo i A/B testy tonu tre艣ci

Czy na pewno chcesz zako艅czy膰, a mo偶e nie poddawaj si臋? Ta sama wiadomo艣膰, inny ton. W hiszpa艅skim bardziej empatyczna wersja dzia艂a lepiej. Duolingo intensywnie testuje r贸偶ne tony wypowiedzi w r贸偶nych j臋zykach. W tym artykule opisuj膮, jak to robi膮 i jakie wyniki uzyskuj膮. Same konkrety i dowody na to, 偶e ton ma znaczenie!

Sukces prostych, u偶ytecznych tekst贸w cz臋sto mierzymy tym, 偶e nie budz膮 w膮tpliwo艣ci. Nie zwracamy na nie uwagi. Gdzie w takim razie jest miejsce na zagranie tonem, pokazanie g艂osu, charakteru produktu?

Kalina: Wiadomo艣ci o sukcesie! To idealne miejsce, 偶eby nabra膰 troch臋 luzu i doda膰 co艣 kreatywnego, co zapadnie w pami臋膰. Lubi臋 te偶 inspirowa膰 si臋 grami. Ekrany 艂adowania to cz臋sto ma艂e dzie艂a sztuki.

Basia: Mam dwa ulubione miejsca 鈥 ekrany 404 i notki releasowe (czyli kr贸tkie teksty np. w App Store, w kt贸rych pisze si臋 o zmianach w nowej wersji apki). Ostatnio bawi臋 si臋 w pisanie takich notek dla naszej apki CCC. Bardzo lubi臋 to, 偶e mog臋 si臋 oderwa膰 od bie偶膮czki i troch臋 poszale膰!

Fajny przyk艂ad

Znany Lekarz: komunikat, gdy nie masz um贸wionych wizyt
Czemu fajny?

Nie wiemy, jak Ty, ale my czujemy si臋 zaopiekowane, a w艂a艣nie tego oczekujemy od lekarzy. Ten tekst sprawia, 偶e ju偶 w aplikacji, jeszcze zanim um贸wimy si臋 na wizyt臋, kto艣 o nas dba.

(nie)Fajny przyk艂ad

Blix: pro艣ba o powiadomienia push
Jak to poprawi膰?

Confirmshaming to jeden z cz臋stszych tre艣ciowych dark pattern贸w. A po polsku: zamiast zawstydza膰, dzia艂aj na pozytywnych wzmocnieniach. Nie tylko w interfejsie!

PS Ten typ tre艣ci ma nawet swoj膮 nazw臋: manipulink 馃槒

No w艂a艣nie: pu艂apki tonu. Jakie najcz臋stsze wtopy widzimy?

Basia: Brak sp贸jno艣ci. To jest w og贸le trudna sprawa, zw艂aszcza gdy pracuje si臋 w du偶ej organizacji, w kt贸rej tre艣ci tworz膮 r贸偶ne osoby w r贸偶nych dzia艂ach. Zupe艂nie inaczej brzmi膮 mejle transakcyjne, inaczej media spo艂eczno艣ciowe, a strona www to jeszcze inna bajka.

Kalina: 呕arty w komunikatach o b艂臋dach dzia艂aj膮 tylko, je艣li s膮 naprawd臋 oryginalne, a b艂膮d niezbyt powa偶ny. Ups! cz臋sto eskaluje frustracj臋 zamiast j膮 艂agodzi膰. Ciekawa jestem, czy czujesz tak samo?

A, i jeszcze jedno! Ostatnio Wojtek Kuty艂a opowiada艂 w swoim newsletterze o lakonicznych, technicznie poprawnych komunikatach, kt贸re dosta艂 w oczekiwaniu na wyniki bada艅. Postaw si臋 w tej sytuacji: obawa o zdrowie, du偶y stres, niepewno艣膰. To idealny moment, 偶eby doda膰 kilka s艂贸w po to, aby osoba po drugiej stronie poczu艂a si臋 pewniej. A mo偶e te偶 masz taki przyk艂ad ze swojego do艣wiadczenia? Daj nam zna膰!

Fajna polecajka tematyczna

Polecajka tematyczna #3

Nicely Said 鈥 Nicole Fenton, Kate Kiefer Lee

Nie tylko o UX writingu, ale w og贸le o pisaniu w sieci. Jest tu osobny o rozdzia艂 kwestii tonu. Jak dopasowa膰 wyd藕wi臋k nie tylko do kontekstu, ale te偶 do emocji? Nicole i Kate dziel膮 si臋 swoimi narz臋dziami i przyk艂adami. Przyst臋pna lektura dla pocz膮tkuj膮cych, a i bardziej do艣wiadczone osoby znajd膮 du偶o dla siebie!

Fajna polecajka nietematyczna

Fajna polecajka od Kaliny

Rest of World

Kolejna polecajka ze 艣wiata, ale nie mog艂am si臋 powstrzyma膰. Rest of World zbiera technologiczne newsy z kraj贸w spoza g艂贸wnego nurtu. Dlaczego 50% wszystkich wiadomo艣ci g艂osowych na Messengerze pochodzi z Kambod偶y? Jak bran偶a IT w Indiach wzmacnia podzia艂y kastowe? Ta strona jest jak dziecko The Verge i Dzia艂u Zagranicznego. Cudo!

Fajna polecajka od Basi

Odpocznij

Ko艅cz臋 w艂a艣nie zdawa膰 przedostatni膮 sesj臋 na studiach, wi臋c wi臋cej czasu sp臋dza艂am ostatnio na nauce. Dlatego w tym newsletterze polecajka ode mnie jest zwi膮zana z moim ostatnim postem na Instagramie

Bardzo polecam Ci odpoczynek!

Na odchodnym

Podoba Ci si臋? A mo偶e z czym艣 si臋 nie zgadzasz? Odpowiedz na tego mejla, napisz do nas na LinkedIn, Instagramie, gdzie chcesz! Ka偶dy feedback mile widziany! Kontakt znajdziesz na naszej stronie.

A je艣li znasz kogo艣, komu spodoba si臋 to, o czym piszemy, prze艣lij tego mejla do tej osoby. Nie艣my razem dobr膮 tre艣ciow膮 nowin臋!

Kiedy nast臋pne wydanie?

Ju偶 w marcu! Ci膮gle zbieramy inspiracje. Co wi臋cej, Kalina wybiera si臋 na d艂u偶sz膮 przerw臋 przed rozpocz臋ciem nowej pracy. B臋dzie czas, 偶eby z艂apa膰 oddech i od艣wie偶y膰 perspektyw臋. Na pewno nie zabraknie nowo艣ci!

Wszystkiego tre艣ciowego!
Basia Adamska i Kalina Tyrkiel

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.