Czy pisanie to projektowanie? 📝

Cześć,

zapraszamy na drugie wydanie Treściowego newslettera! Dziękujemy za ciepłe przyjęcie i postawione kawy – jesteśmy pod wrażeniem skali i bardzo nam miło! 

Dziś mamy dla Ciebie temat przewodni: pisanie jako projektowanie

Obie wierzymy, że dobrych treści nie da się tak po prostu napisać. Osoby zajmujące się UX writingiem zwykle pracują w zespołach projektantów i badaczy. Dzięki temu wiemy, kto korzysta z naszego produktu i możemy skupić całą swoją uwagę na treściach.

A co, jeśli nie masz przywileju pracy w takim zespole? Warto pamiętać o tych rzeczach:

  1. Zmapuj ścieżkę – sprawdź, jakie kroki ma już za sobą osoba, do której piszesz, a co jeszcze przed nią. Możesz skorzystać z gotowych szablonów, takich jak ten.
  2. Dowiedz się, do kogo tak naprawdę piszesz. Na początek wystarczą nawet protopersony.
  3. Zastanów się: czego oczekuje teraz osoba korzystająca z produktu. Na jakim etapie ścieżki się znajduje? Jakie może mieć problemy?
  4. Wybierz odpowiedni ton dla projektowanej treści. Czy to miejsce na żart, czy na powagę?
  5. Testuj i iteruj! Na znajomych, korytarzowo, ulicznie. Jakkolwiek! Jeśli nie masz zasobów, po prostu daj treść do przeczytania komuś z zespołu lub odpocznij od tekstu i wróć do niego potem.

Brzmi jak Podwójny Diament, proces Design Thinking lub inne metody projektowe? Nie bez powodu! 😉

W tym wydaniu newslettera znajdziesz tematyczne linki do materiałów o metrykach i projektowaniu treści dla usług. Tym razem do polecanej książki dołączamy dłuższy komentarz 📝 

A to nie wszystko – mamy też kod zniżkowy na konferencję, gdzie opowiemy więcej o tym, że writing is designing. Czeka na Ciebie na końcu mejla. To co, zaczynamy?

Fajny link

Fajny link #2

Czy prosty język można zmierzyć?

Nie sposób mówić o UX bez metryk. Używamy różnych narzędzi do mierzenia prostego języka, ale czy to wystarczy, żeby pisać teksty dopasowane do odbiorców? Justyna Zandberg-Malec na konkretnych przykładach pokazuje ograniczenia algorytmów.

Fajny przykład

X-kom: komunikat o cookies
Dlaczego fajny?

Krótki, od razu wiesz, o co chodzi. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, możesz łatwo doczytać.

(nie)Fajny przykład

Allegro: wybór biometrii do potwierdzania zakupów
Jak to poprawić?

Zwróć uwagę, że to potwierdzenie wygląda na błąd. W takim przypadku w tytule warto napisać, o czym będzie komunikat. Jeśli mamy ich więcej, stracą na ważności.

Fajna polecajka tematyczna

Polecajka tematyczna #2

Lou DowneGood Services

Projektowanie usług to również projektowanie treści. Ta książka jest nie tylko piękna wizualnie, ale też napakowana treścią po brzegi. Nieważne, co projektujesz – na pewno znajdziesz w niej coś dla siebie.

Bonus: Kalina opisała na Medium swoje wnioski po lekturze 📝

Fajna polecajka nietematyczna

Fajna polecajka od Kaliny

Words Without Borders

To polecenie od Karoliny Bednarz, założycielki Tajfunów. Znamy głównie zachodni i polski kanon literatury, a gdzie szukać czegoś spoza? Words Without Borders tłumaczy literaturę z ponad 130 języków świata na angielski. To często mniej znane języki, ale też mniej znane nurty. Najnowszy numer zbiera opowiadania hiszpańskojęzycznych pisarzy z Nowego Jorku. Wspaniała inicjatywa!

Fajna polecajka od Basi

Before the Dawn Heals Us

Muzyka do pracy? Z całego rudego serduszka polecam trzeci album zespołu M83 z 2005 roku. 61 minut świetnej elektronicznej muzyki, która z jednej strony może przenieść Cię w zupełnie inny świat, ale sprawdzi się też jako ścieżka dźwiękowa do pracy. Ostatnio przy tych dźwiękach przygotowywałam moją prezentację na UX MAG CAMP – o niej więcej poniżej

Fajna konferencja: UX MAG CAMP

OK, a jak projektowanie treści wygląda w praktyce? Porozmawiamy o tym na UX MAG CAMP podczas wykładów i panelu dyskusyjnego. 

Kalina opowie o budowaniu świadomości UX writingu w organizacji, a Basia – o dostępności w pisaniu i projektowaniu uniwersalnym. Wystąpią też m.in. Wojtek Aleksander, Weronika Rochacka Gagliardi i Wojtek Kutyła z prezką-niespodzianką 🔮

Na odchodnym

Podoba Ci się? A może z czymś się nie zgadzasz? Odpowiedz na tego mejla, napisz do nas na LinkedIn, Instagramie, gdzie chcesz! Każdy feedback mile widziany! Kontakt znajdziesz na naszej stronie.

A jeśli znasz kogoś, komu spodoba się to, o czym piszemy, prześlij tego mejla do tej osoby. Nieśmy razem dobrą treściową nowinę!

Kiedy następne wydanie?

W pierwszej połowie lutego. Czytamy, notujemy, zbieramy ciekawe rzeczy na bieżąco. Jeśli chcesz nam podrzucić coś do omówienia, śmiało!

Wszystkiego treściowego na 2022!
Basia Adamska i Kalina Tyrkiel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.